سوزن خشک

سوزن خشک یا درای نیدلینگ

سوزن خشک یا درای نیدلینگ:  یک روش درمانی است که توسط پزشکان ارتوپدی، فیزیوتراپی ها و کایروپراکتورها برای تسکین درد، بهبود دامنه حرکت مفصل و رفع مشکلات عصبی و عضلانی از جمله موارد عصبی که باعث درد و ضعف عضلات می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. درای نیدلینگ برپایه روشی معمول برای حل مشکلات نگران‌کننده مناطق خاصی از بدن، برپایه شواهد قوی متکی است.

سوزن خشک ، فرآیندی است که درد میوفاسیال را درمان می کند. سوزن خشک یا درای نیدلینگ (Dry Needling) یک روش رایج در فیزیوتراپی است.

طرف قراردادهای کلینیک: فیزیوتراپی بیمه

سوزن خشک همان طب سوزنی است؟

طب سوزنی گونه‌ای از طب باستانی چین است که بیش از سه هزار سال قدمت دارد. درمان با طب سوزنی مبتنی بر این نظریه است که سرزندگی طبیعی بدن و سیستم ارتباطی بدن، Qi (با تلفظ چی)، در سراسر بدن درون مجراهایی موسوم به مریدین جریان دارد.

بر مبنای باوری دیرین، مسدود شدن این مجراهای چی باعث بیماری می‌شود، این انسداد را باید به کمک درمان طب سوزنی از بین برد تا جریان یافتن مناسب انرژی امکان‌پذیر شود. ممکن است دیدگاه مدرن چنین باوری را صحیح نداند، اما هر چه بر دانسته‌های ما در مورد چگونگی عملکرد بدن افزوده می‌شود، بسیاری از پزشکان غربی نیز از نقطه نظر علمی بر سودمندی طب سوزنی صحه می‌گذارند. کشف شده است که بسیاری از مریدین‌های سنتی بر نقاط ماشه‌ای درد (نقاطی در عضله که موجب انتشار رو به بیرون درد می‌شود) یا حتی ناحیه‌هایی از بدن منطبق هستند که بر نحوه انتقال سیگنال‌های درد توسط سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) اثر می‌گذارد.

دستکاری و تحریک بافت بدن در این نقاط ظاهراً در درمان ناراحتی مؤثر است، اگرچه دلیل تسکین یافتن هنوز کاملاً مشخص نیست. در حال حاضر هیچ مدرک مستدل و علمی حاکی از وجود چی یا مریدین وجود ندارد و پژوهش‌های بسیار گسترده‌تری باید برای درک کامل شیوه تأثیرگذاری طب سوزنی انجام شود.

هر دو روش سوزن خشک و سوزن درمانی، شامل فرو بردن هرچه بهینه‌تر سوزن‌ها بر روی قسمت‌های خاصی از بدن است، درعین حال طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی (TCM) است که بر روی جریان انرژی در بدن برای تسکین درد و جلوگیری از بیماری تمرکز دارد. روش درای نیدلینگ از دانش آناتومی و فرآیندهای بدن برای تسکین درد، خصوصا بهبود دامنه حرکت یا کاهش مشکلات عصبی استفاده می‌کند.

این رویکرد بر اصول نوروفیزیولوژی و آناتومی غربی مبتنی است و نباید آن را با طب سوزنی نشأت گرفته از طب سنتی چین اشتباه گرفت. بااین حال از آنجایی که سوزن‌های یکسانی در هر دو روش طب سوزنی و سوزن زدن خشک استفاده می‌شود، سردرگمی در مورد کاربرد این دو اصطلاح قابل درک است.

سوزن خشک برای چه بیمارانی توصیه می‌گردد؟

این درمان، ممکن است در پاسخ به بیمارانی که مشکلات اسکلتی-عضلانی مانند درد عضلانی، ایجاد بافت اسکار، ضعف عضلات یا عدم تحرک دارند، به‌کار برده شود. این روش معمولاً برای درمان نقاط ماشه ای استفاده می‌گردد، یعنی عضلاتی که کمبود اکسیژن دارند و درصورت لمس آن‌ها بسیار حساس و دردناک می‌شوند. نقاط ماشه ای هم‌چنین ممکن است منجر به درد در جای دیگر بدن شود که به آن درد ارجاع شده نیز گفته می‌شود.

علاوه بر نقاط محرک، سوزن خشک برای درمان مشکلات مفصل، دیسک گردن و سایر مشکلات ستون فقرات، تاندونیت، میگرن، قفل فک یا سایر مشکلات فک و درد لگن مناسب است. روش درای نیدلینگ برای درمان شرایطی که از حرکات تکراری از جمله سندرم تونل کارپال ایجاد می‌گردد نیز استفاده می‌شود. در حالی که این بیماری‌ها شایعترین معضلاتی هستند که “سوزن خشک” می‌تواند به آن‌ها کمک کند، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که ممکن است درمانگر یا پزشک شما را در انجام فرآیند درای نیدلینگ تهدید کند.

سوزن خشک برای درمان و یا بهبود تمام عضلات یا مشکلات مفصلی درنظر گرفته نشده است و بهتر است به‌عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل تمرین‌، فعالیت‌، ماساژ، استفاده از گرما و آموزش بهداشت باشد استفاده شود.

سوزن خشک برای چه کسانی پیشنهاد نمی‌گردد؟

• زنان باردار
  • افرادی که قادر به درک درمان نیستند
  • افرادی که ترس زیادی نسبت به سوزن دارند

هر بیماری که به انجام سوزن خشک می اندیشد، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کند. این امر خصوصا برای افرادی که رقیق کننده خون مصرف کرده و آن هایی که به تازگی جراحی انجام داده اند، صدق می کند.

موارد کاربرد سوزن خشک

• نقاط ماشه‌ای
  • دردهای عضلانی_اسکلتی مانند کمردرد، زانودرد، درد شانه، آرنج و …
  • سردرد و میگرن
  • سردرد گردنی
  • سردرد تنشی
  • اسپاسم عضلات
  • چسبندگی‌ها و اسکارهای ناشی از سوختگی‌ ها و جراحی‌ ها
  • دردهای تیر کشنده به اندام‌ ها
  • اختلال عملکرد مفاصل بدن
  • دیسک کمر و گردن
  • التهاب تاندون عضلات
  • آسیب‌دیدگی‌های ورزشی
  • سندرم تونل کارپال
  • اختلالات ستون فقرات
  • دردهای مزمن لگن
  • اخلالات سیستم ادراری
  • التهاب تاندون ها
  • شانه منجمد
  • سندر‌م آرنج تنیس‌بازان
  • چسبندگی عصب در مچ دست
  • درد عصب سیاتیک

عوارض روش درمانی سوزن خشک (درای نیدلینگ)

اغلب افراد پس از انجام این روش دچار درد می شوند. این درد یه صورت درد عضلانی در ناحیه ی تحت درمان توصیف می شود. معمولا درد ایجاد شده، بین چند ساعت تا دو روز برطرف می شود.

عوارض جانبی مرتبط با سوزن خشک، شامل درد در طی یا بعد از عمل، خونریزی در محل سوزن‌ها، ضعف، خستگی و کبودی پوست می‌باشد. البته بیشتر این عوارض جانبی جزئی هستند و برای بیمارانی که تجربه درمان دارند، آسیب یا پریشانی قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

در حالی که خطرات زیادی وجود دارد، فواید این درمان به مراتب بیشتر از معایب موجود است. این خطرات با مشاوره با یک متخصص مراقبت‌های پزشکی مجرب که از تکنیک‌های مداوم و تجهیزات استریل استفاده می‌کند، به میزان قابل توجهی قابل کاهش یافتن است.