انواع درمان های فیزیوتراپی گردن و نحوه انجام آن ها

فیزیوتراپی گردن

درباره درمان های فیزیوتراپی گردن

درمان های فیزیوتراپی گردن یکی از معمول ترین کاربرد های تکنیک های فیزیوتراپی است. هدف انجام این روش های درمانی، کاهش درد های مزمن گردن، رفع خشکی و اسپاسم های عضلانی می باشد. به همین علت فیزیوتراپیست ها با ارائه برنامه درمانی و تمرین های ورزشی تعیین شده در بازه زمانی مشخص به درمان درد گردن اقدان می کنند.

فیزیوتراپی طرف قرار دادهای بیمه

فیزیوتراپی در منزل با متخصصان فیزیوتراپی مدنی

نگاهی به فیزیوتراپی زانو

البته نکته حائز اهمیت این است که وابسته به مقدار درد و عوامل مشابه تعداد جلسات برای درمان بیمار متفاوت می باشد. در ادامه مطالب به بررسی بیشتر این روش درمانی پرداخته شده است.

اهداف انجام روش های درمانی فیزیوتراپی گردن

همانطور که در مطالب قبلی نیز به آن اشاره شد، انجام روش های درمانی برای رفع درد ها و اسپاسم های مکرر گردن صورت می گیرد. با این حال می بایست در نظر داشت که اعمال این روش ها با دسترسی به اهداف درمانی زیر نیز انجام می شود.

• بهبود دامنه حرکتی سر و گردن
  • کاهش درد های ناشی از خشکی عضلات
  • بهبود قدرت دینامیک گردن و ساختمان عضلانی نگهدارنده آن ها
  • دسترسی به استراتژی هایی برای جلوگیری از برگشت درد ها

زمان مراجعه به فیزیوتراپیست ها

به هنگامی که فرد مبتلا، احساس ناراحتی و درد شدیدی را در طولانی مدت احساس کند ضروری است که به کلینیک های فیزیوتراپی و ارتوپدی مراجعه نماید. حائز اهمیت است که به محض شناسایی منبع درد، به شروع درمان های لازم برای بهبود بیماری یا گرفتگی ماهیچه ها پرداخته شود.

چرا که با بهبود هر قسمتی از گردن شاهد کاهش درد و ایستایی بهتر سر بر روی ستون فقرات خواهیم بود. به همین علت  بسیاری از برنامه های فیزیوتراپی در طولانی مدت موجب بازگشت عملکرد طبیعی گردن و رفع کامل نقص خواهند شد.

انواع روش های فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به عنوان متنوع ترین روش های درمانی شناخته می شود. این علم با دارا بودن تجهیزات و تکنیک های فوق العاده موجب بهبود عملکرد سیستم حرکتی بدن و عضلات ماهیچه ای خواهد شد. به همین علت در بسیاری از زمینه ها برای بیماران تجویز و توصیه می شود. با این حال می بایست در نظر داشت که تجویز این روش های درمانی در دو روش متفاوت زیر صورت می گیرد..

• درمان فیزیوتراپی فعال
  • روش های فیزیوتراپی غیر فعال

تشریح درمان فیزیوتراپی فعال

در این روش درمانی پزشک متخصص به تجویز برخی از حرکات اصلاحی می پردازد. در طی این روند درمانی جلسات متعددی برای بیمار در نظر گرفته می شود که در هر جلسه ای به انجام تکنیک های جدید اقدام خواهد شد.

طی تمامی جلسات مذکور با استفاده از تجهیزات منحصر به فرد و ورزش های کششی به بهبود درد بیمار و بازیابی توان آن کمک خواهند کرد.

درباره روش درمان فیزیوتراپی غیر فعال

روش درمانی فیزیوتراپی غیر فعالی به گونه ای است که هیچ حرکت اضافه ای برای بیمار تجویز نمی شود. در چنین شرایطی تنها فیزیوتراپیست مسئول اعمال روش های درمانی بدون درگیر کردن بیمار خواهد بود. به همین علت فرد متخصص می تواند از تجهیزات و روش های زیر استفاده نماید.

• کمپرس آب گرم یا سرد
  • ماساژ درمانی
  • گرما درمانی
  • اولتراسوند
  • الکتروتراپی
کاربرد روش درمانی غیر فعال برای گردن درد

با توجه به حساسیت عضلات گردن و درد شدید ایجاد شده در ماهیچه های این عضو، بسیاری از فیزیوتراپیست ها اعمال روش درمانی غیر فعال را برای افراد مبتلا تجویز خواهند کرد. در این نوع روش درمانی همانطور که گفته شد تنها از تجهیزات مخصوص و روش های درمانی ساده استفاده می شود.

هدف اعمال تمامی این اقدامات کاهش تورم، اسپاسم، درد و قرمزی گردن می باشد. البته در برخی از شرایط قرص و دارو هایی برای کاهش درد تجویز خواهد شد.

تاثیر الکتروتراپی برای کاهش درد گردن

الکتروتراپی با استفاده از تجهیزات فیزیوتراپی انجام می شود. در این روش با استفاده از دستگاه مذکور، یک جریان الکتریکی خفیفی به ناحیه آسیب دیده منتقل می شود. این جریان الکتریکی موجب تحریک عضلات و باز کردن آن ها خواهد شد. همچنین افزایش تحریک پذیری بافت ها نتایج و مزایا زیر را به دنبال خواهد داشت.

• تسریع در روند التیام بافت ها
  • کاهش انقباض های شدید عضلانی
  • افزایش تحمل درد برای بیمار
  • بالا بردن گردش خون در ناحیه آسیب دیده
  • تحریک بافت های عضلانی
چگونگی روش درمان اولتراسوند

در این روش درمانی در اولین گام ژل سردی بر روی قسمت آسیب دیده قرار داده می شود، در ادامه با استفاده از یک پروب سطح پوست را به آرامی ماساژ خواهند داد.

در طی اعمال این روش یک سری امواج صوتی با انرژی بالا به بخش های زیرین پوست ارسال می شود. در نتیجه ارسال فرکانس های مذکور، فرد احساس گرما ملایمی در بافت بدن خود احساس می کند و احساس آرامش بسیاری به فرد القا خواهد شد.

با گرم شدن و کاهش درگیری عضلات روند بهبود فرد و تورم های ناشی از بیماری کاهش می یابد، بنابراین عضلات توانایی بازیابی خود را به دست می آورند.

خلاصه مطالب

درمان های فیزیوتراپی گردن وابسته به میزان درد و منبع آن تعیین می شود. این روش های درمانی تحت نظر فیزیوتراپیست از طریق درمان های فعال و غیر فعال اعمال خواهد شد.

روش های درمانی غیر فعال رواج بیشتری برای کاهش درد در ناحیه گردن خواهند داشت، به همین علت از تقاضای بیشتری نیز برخوردار هستند. البته بدون تایید و تشخیص پزشک متخصص هیچ یک از روش های درمانی اعمال نخواهد شد.