تنیس البو

تنیس البو یا همان آرنج تنیس بازان، عارضه ای است که بر اثر التهاب تاندون ها بوجود می آید و باعث ایجاد درد در ناحیه خارجی آرنج می شود.

تاندون هایی که در سطح خارجی پایین ترین قسمت استخوان بازو قرار دارند، بر اثر حرکات تکراری که با قدرت زیاد انجام میشوند، مانند ضربات مکرری که یک تنیس باز با راکت به توپ وارد میکند، یا فعالیت هایی مانند آن، تحت کشش فراوان قرار میگیرد و بتدریج این آسیب ها تبدیل به پارگی های میکروسکوپی در این ناحیه ایجاد شده و باعث ایجاد التهاب و درد در این ناحیه می شود.

در بسیاری از موارد:

دربسیاری از موارد، علائم افراد مبتلا به عارضه ی تنیس البو، با متوقف کردن فعالیت هایی که باعث ایجاد و تشدید این عارضه می شود بهبود میابد، ولی در مواردی که شدت آسیب بیشتر است، برای درمان آن به فیزیوتراپی و درمان های جدی تر نیاز است. علت نامگذاری این بیماری شیوع زیاد این بیماران در بین تنیس بازان است ولی این به این معنا نیست که تنها تنیس بازان به این عارضه مبتلا می شوند.

علایم تنیس البو

مهمترین علامت تنیس البو، احساس درد و سوزش در قسمت خارجی آرنج است، ولی باید توجه داشت که علایم این بیماری به تدریج ایجاد می شود و شدت پیدا می کند.

در بیشتر موارد، افرادی که به تنیس البو مبتلا هستند درد را فقط در زمانی احساس می کنند که ازساعد ومچ دست خود استفاده میکنند، مخصوصا هنگام حرکات چرخشی مانند چرخاندن دستگیره در یا بازکردن پنجره و فعالیت هایی از این قبیل، اما در مواردی که شدت آسیب زیاد باشد ممکن است فرد را در تمام روز یا حتی در زمان خواب نیز درگیر کند.

علت ایجاد تنیس البو

علت اصلی ایجاد عارضه ی تنیس البو انجام فعالیت هایی است که به صورت ضربه های مکرر و با قدرت توسط دست خود انجام می دهید و در اصل مانند حرکت دست تنیس بازان هنگام وارد کردن ضربه با راکت به توپ است.

همچنین کسانی که دارای شغل هایی هستند که درآن فعالیت های مکرری مانند پیچاندن، چرخاندن یا گرفتن شی انجام می شود مانند شغل هایی چون نجاری، بنایی، کچ کاری بیشترازبقیه افراد مستعد ابتلا به تنیس البو هستند.

شیوع این عارضه اغلب در افراد بین35 تا50 سال است و جنسیت تاثیری در آن ندارد و در خانم ها و آقایان به میزان یکسان رخ می دهد.

درمان تنیس البو

اولین درمانی که پزشک برای افراد مبتلا به تنیس البو پیشنهاد می کند، استراحت دادن به ناحیه ی آسیب دیده و ترک فعالیت هایی است که به مچ و دست فشار وارد می کند. همچنین محافظت آرنج آسیب دیده و بافت متورم، توسط محافظ ها ی ارتجاعی، می تواند فشار را از آن ناحیه کم کند.
در مواردی که بیمار از درد زیاد شکایت داشته باشد، یخ و به طور کلی سرما درمانی می تواند به تسکین درد کمک قابل توجهی بکند.
درمان‌های دستی مانند ماساژ درمانی، نیز می‌تواند برای تسکین درد تنیس البو مفید باشد و هدف کلی آن تسریع روند بهبودی و شکل‌گیری بافت اسکار با کیفیت خوب است.

الکتروتراپی تنیس البو

در مواردی پزشک درمانگر، ممکن است انواع مختلفی از تجهیزات الکتروتراپی را برای درمان و کاهش علائم تنیس البو به کار گیرد. برخی از روش‌های که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

اولتراسوند: در این روش امواج صوتی فرکانس بالا را از بافت‌ها به منظور ایجاد گرما، میگذرانند.
لیزر: لیزر درمانی با گذراندن نور شدید در تاندون به منظور کاهش درد، تورم و افزایش بازتولید سلول‌ها کار می‌کند.
شاک ویو تراپی خارج از بدن: این روش با گذراندن امواج شوک دهنده، در بافت‌های آسیب دیده کار می‌کند که سرعت آنها از سرعت نور بیشتر است.

فیزیوتراپی تنیس البو

فیزیوتراپی یکی از اثر بخش ترین روش های درمانی برای عارضه ی تنیس البو است. هدف از انجام جلسات فیزیوتراپی بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضلات ساعد است تا بیمار با شروع مجدد تمرینات ورزشی یا فعالیت شغلی خود دچار درد حاصل از تنیس البو نشود.

متخصصان فیزیوتراپی در مرکز فیزیوتراپی مدنی، روش‌هایی را به شما آموزش می‌دهند تا از شدت ضربه حاصل از فعالیت‌های مولد درد کاسته شود و شما بتوانید با انجام فعالیت های مورد علاقه ی خود، میزان آسیب را به حداقل برسانید.

فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود گردش خون در ناحیه ی تاندون آسیب دیده، کمک کند زیرا در این اختلال جریان خون و اکسیژن به همان نحوی که به عضلات سالم بدن ارسال می‌گردد منتقل نخواهد شد. انجام دادن تمریناتی که باعث بهبود گردش خون می‌‌شوند در تسریع فرایند بهبود نیز نقش دارند. متخصص فیزیوتراپی فرایند درمان را با تسکین درد شروع می‌‌کند سپس تمریناتی را برای کشش و تقویت عضلات به شما یاد خواهد داد.