درمان بی اختیاری ادراری با فیزیوتراپی

بی اختیاری ادراری
زمان مطالعه: 3 دقیقه

روش های درمان بی اختیاری ادراری با فیزیوتراپی

بی اختیاری ادراری چگونه بیماری است؟ آیا بی اختیاری ادراری با فیزیوتراپی قابل درمان است؟ روش های درمان بی اختیاری ادراری با فیزیوتراپی چه هستند؟

بی اختیاری ادراری چگونه بیماری است؟

نشت ادرار از لباس، بسیار دلهره آور است. این امر ممکن منجر به محدودیت فعالیت اجتمائی شود. همچنین با افسردگی و سرخوردگی همراه باشد. این عارضه با افزایش سن، به خصوص پس از یائسگی در زنانی که چندین نوبت زایمان داشته اند، افزایش پیدا کند. سیستم ادراری از کلیه ها، مثانه، حالب و پیشابراه تشکیل شده است.

درصوت بروز اختلال در عملکرد سیستم فوق، بی اختیاری ادراری رخ می دهد. اگر چه احتمال بی اختیاری ادرار با افزایش سن بالاتر می رود، اما بی اختیاری ادراری بخشی از روند طبیعی سالمندی محسوب نمی شود. بر خلاف تصور اغلب افراد، روش های درمانی متعددی برای بهبود و درمان آن به وجود آمده است. بی اختیاری ادراری انواعی دارد:

بی اختیاری ادراری

  1. بی اختیاری ادراری استرسی(Stress incontinence):

بی اختیاری ادراری استرسی یکی از عارضه هایی است که در افرادی مانند: زنانی که زایمان متعدد داشتند، مردانی که جراحی پوستات داشته اند، درگیر آن هستند. به دنبال ضعیف شدن عضلات کف لگن، ممکن است که مقدار از ادرار حین فعالیت از مثانه به بیرون نشت کند.

اغلب نشت ادراری با فعالت هایی مانند: عطسه، سرفه، خندیدن، دویدن و بلند کردن اجسام سنگین صورت می گیرد. به دنبال اعمال فشار به مثانه در فعالیت های فوق، ادرار به بیرون نشت خواهد کرد.

البته این افراد حیم استراحت مشکلی نخواهن داشت.

  1. بی اختیاری ادراری اضطراری(Urge incontinence):

این عارضه به صورت، احساس فوریت های ناگهانی در دفع ادرار رخ می هد. حتی وقتی که زمان کافی برای رسیدن به توالت را ندارید، نشت ادرار صورت می گیرد. بی اختیای ادراری اضطرابی، اغلب به دنبال سندروم مثانه تحریک پذیر یا مثانه بیش فعال رخ می دهد.

  1. بی اختیاری ادراری سرریزی(Overflow incontinence):

یکی از انواع بی اختیاری ادراری است که، به دنبال عدم تخلیه ی کامل مثانه باعث می شود که همیشه مقداری ادرار، داخل مثانه باقی بماند. بیماری های مزمن مثل: مولتیپل اسکلروز، دیابت، سکته مغزی، بزرگی پروستات در مردان از جمله علل شایع بی اختیاری سرریزی می باشد.

  1. بی اختیاری ادراری ترکیبی(Mixed incontinence):

از انواع بی اختیاری ادراری می باشد که، به دنبال ترکیبی از چند علت به طور همزمان، رخ می دهد. به طو مثال، اگر فردی به طو همزمان از بی اختیاری استرسی و سندروم مثانه بیش فعال رنج ببرد، به بی اختیاری ترکیبی مبتلا است.

درمان بی اختیاری ادراری با فیزیوتراپی:

درمان بی اختیاری ادراری با فیزیوتراپی می تواند به رفع مشکلات زیر کمک کند:

  • بی اختیاری ادرار تحت فشار
  • بی اختیاری فوریتی
  • بی اختیاری مدفوع
  • درد مربوط به عضلات کف لگن
  • علائم پرولاپس

شیوه درمان بی اختیاری ادرای با فیزیوتراپی به صورت زیر است:

  • تمرین های مربوط به عضلات کف لگن، برای تقویت این عضلات به بیمار تجوی می شود. همچنین می تواند، شامل استفاده از مخروط واژینال و بایو فیدبک باشد.
  • روش درمانی تحریک الکتریکی از الکتریسته جاری برای تقویت عضلات کف لگن استفاده می شود. این روش ممکن است، درصورتی برای بیمار استفاده شود که تمرین های حرکتی عضلات کف لگن تاثیرگذاری خود را از دست بدهند.
  • آموزش حرکت های مناسب روده برای عبور مدفوع بدون نیاز به وارد کردن فشار به عضلات کف لگن.
  • بایو فیدبک. این روش به بیماران کمک می کند تا آگاهی بیشتری از اعمال خودمختار بدن دست یابد و کنترل ارادی شان را بر آن ها افزایش دهند. همچنین به کنترل تقویت ماهیچه های لگن و کنترل مثانه کمک خواهد کرد.

اما فواید و اهداف بیوفیدبک چیست؟

  • کاهش دوره ی بی اختیاری ادراری
  • کاهش علائم بی اختیاری ادراری فوریتی
  • کاهش انقباضات شکمی
  • تقویت انقباض های ماهیچه لگن
  • کاهش دفعات دفع ادرار به چهار بار در روز و یک بار د طی شب و در حین خواب
  • بهینه سازی پاسخ های ماهیچه ای کف لگن
جمع بندی مطالب:

با خواندن این مطلب می آموزید که، نشت ادرار از لباس، بسیار دلهره آور است. این امر ممکن منجر به محدودیت فعالیت اجتمائی شود. همچنین با افسردگی و سرخوردگی همراه باشد. با انواع بی اختیاری ادراری و روش های درمانی آن با فیزیوتراپی آشنا خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن‌های تماس:
۰۲۱-۷۷۴۵۷۲۹۲
۰۲۱-۷۷۴۵۹۵۴۵

● ساعات پاسخگویی: از ۱۰ صبح تا ۸ شب
● حتی روزهای تعطیل