درمان های فیزیوتراپی برای بهبود شکستگی قوزک پا

فیزیوتراپی قوزک پا

بررسی تاثیرات درمان های فیزیوتراپی

درمان های فیزیوتراپی دارای تاثیرات و مزیت های بسیاری برای ترمیم و بهبود بافت های آسیب دیده از جمله، بافت آسیب پذیر قوزک پا هستند.

این تکنیک های درمانی با اهداف بهبود فعالیت طبیعی بیمار و بازیابی توان عضلات و بافت آسیب دیده انجام می شود. به همین علت جهت افزایش تاثیرگذاری بیشتر از بسیاری تجهیزات و دستگاه های درمانی برای پیشرفت سلامتی بیمار و جلوگیری از پیشروی آسیب استفاده می شود.

شکستگی قوزک پا

ضرورت درمان های فیزیوتراپی برای قوزک پا

همانطور که اشاره شد، بافت قوزک پا به شدت آسیب پذیر است. همچنین نقش اساسی آن در راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه موجب شده است که در صورت آسیب، فرد توان انجام کوچک ترین کار ها را نداشته باشد.

همچنین تحمیل درد شدید و تورم زیاد نیز موجب افزایش ضرورت استفاده از این شیوه های درمانی برای بهبود سریع این قسمت از بدن می شود.

علل و علائم آسیب دیدگی قوزک پا

مچ پا مفصلی است که در درون خود استخوان تالوس پا، درشت نی و ساق پا به یکدیگر متصل شده است. بنابراین آسیب به این قسمت می تواند موجب بروز شکستگی در تمامی این نواحی نام برده باشد.

کبودی، درد شدید و عدم توانایی تحمل وزن یا تعادل از اصلی ترین علائم آسیب دیدگی این قسمت از بدن است. در ادامه مطالب به برخی از عوامل آسیب زا اشاره شده است.

• آسیب های ناشی از فعالیت های سنگین ورزشی
  • تصادفات رانندگی
  • پرش از ارتفاع
  • زمین خوردن
زمان پیروی از برنامه درمانی فیزیوتراپی

پس از انجام بررسی های لازم و کاهش دادن مقدار شکستگی در فرد آسیب دیده، پزشک متخصص پیروی از برنامه درمانی فیزیوتراپی را تجویز می کند.

در این برنامه استفاده از وسایل کمکی (عصا، کراچ یا واکر) آموزش داده می شود. همچنین با تشخیص متخصص یا فیزیوتراپیست تمرین ها و فعالیت های ورزشی سبکی برای تسریع در روند بهبودی ارائه خواهد شد. البته در برخی موارد نیز فیزیوتراپیست از گرما درمانی، یخ و الکتروتراپی استفاده می کند.

ارزیابی و معاینات اولیه توسط فیزیوتراپیست

جهت ارائه یک برنامه درمانی کارآمد و دقیق بسیار مهم است که هدف درمان پس از انجام بررسی های لازم تعیین شود. در طی انجام این معاینه های ضروری فرد متخصص به بررسی برخی از عوامل زیر می پردازد.

• میزان درد
  • چگونگی راه رفتن و فعالیت بدنی بیمار
  • مقدار تورم
  • دامنه حرکتی
  • استحکام و تعادل فرد
  • ارزیابی اسکار و جراحت ناشی از جراحی (ORIF)
مهم ترین بخش برنامه درمانی

همانطور که اشاره شد، فیزیوتراپیست با هدف بهبود وضعیت بافت آسیب دیده به ارائه برخی از تمرین های سبک توانبخشی اقدام می کند. تمامی این اقدام های موثر می تواند با پیروی از موارد زیر انجام شوند.

• تمرین های تقویتی برای قوزک پا
  • بهبود و افزایش دامنه حرکتی بافت آسیب دیده
  • ارائه تمرین های تعادلی و حس عمقی
  • بهبود تحرک عملکردی و افزایش توانایی راه رفتن فرد
  • تاکید بر انجام تمرین های مفصل ران و زانو

شرحی از کلیت درمان های فیزیوتراپی

درمان های فیزیوتراپی دربرگیرنده بسیاری از تکنیک ها و تجهیزات درمانی می باشد. تمامی این اقدامات تحت نظر فیزیوتراپیست برای بهبود کیفیت زندگی فرد و بازیابی توان عضلات آسیب دیده آن انجام خواهد شد. البته بسیار اهمیت دارد که برای دریافت بهترین روند درمانی حتما به یک پزشک متخصص و مجرب مراجعه شود.

فیزیوتراپی مدنی طرف قرار داد بیمه بسیاری از ادارات و سازمان ها در تهران آماده خدمت رسانی به تمامی هموطنان عزیز است. این مجموعه با کادری مجرب و تخصصی توانسته اند تا به امروز به یکی از پر مراجعه کننده ترین مراکز فیزیوتراپی در شرق تهران تبدیل شود. شما می توانید برای گرفتن وقت به صورت حضوری یا با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

فیزیوتراپی مدنی از آخرین تکنولوژی ها و دستگاه های روز برای برطرف کردن مشکلات و اختلالات مراجعه کنندگان خود استفاده می کند. ما در کنار شماهستم.